سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت صدای ضربان در گوش چپ و راست چیست؟

 

وزوز گوش زمانی است که صدای زنگ یا صداهای دیگر را در یک گوش یا هر دو گوش خود احساس می کنید. صدایی که هنگام وزوز گوش می شنوید ناشی از صدای خارجی نیست و افراد دیگر معمولاً نمی توانند آن را بشنوند. وزوز گوش یک مشکل شایع است. این بیماری حدود 15 تا 20 درصد افراد را درگیر می کند و خصوصاً در بزرگسالان مسن شایع است   .

وزوز گوش معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند کاهش شنوایی مربوط به سن، آسیب گوش یا مشکل در سیستم گردش خون ایجاد می شود. برای بسیاری از افراد، وزوز گوش با درمان علت زمینه ای یا سایر درمان هایی که باعث کاهش یا پوشاندن صدا می

وزوز گوش ضربان دار چیست؟

وزوز گوش ضربان دار به دلیل گردش خون در گوش یا نزدیک گوش شما ایجاد می شود.

برخلاف اکثر انواع وزوز گوش، صدای ضربان در گوش چپ دارای یک منبع صوتی فیزیکی است که گوش شما می گیرد. این یک صدای تقویت شده خون است که در عروق شما گردش می کند.

صدای زنگ یا وزوزی که با انواع دیگر وزوز گوش می شنوید در نتیجه جمع شدن اعصاب در سیگنال های الکتریکی غیرطبیعی است که از گوش ها به مغز شما منتقل می شوند.

علائم وزوز گوش ضربان دار چیست؟

اصلی ترین علامت وزوز گوش ضربان دار شنیدن صدایی در گوش است که به نظر می رسد با ضربان قلب یا نبض شما مطابقت دارد. حتی در هنگام شنیدن صدا در گوش ها ممکن است بتوانید نبض خود را بگیرید.

همچنین ممکن است تپش قلب یا احساس سبکی سر را مشاهده کنید. شما باید این علائم را در اسرع وقت توسط پزشک ارزیابی کنید. اگر درد ناگهانی قفسه سینه یا سایر علائم حمله قلبی را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

علت صدا دادن گوش

دلایل احتمالی وزوز گوش ضربان دار بسیاری است، اما همه آنها از مشکلات گردش خون ناشی می شوند. از جمله علل شایع این موارد:

فشار خون بالا

هنگامی که فشار خون شما افزایش می یابد، نیروی خون در برابر دیواره های داخلی عروق افزایش می یابد. تشخیص جریان خون با شدت بیشتر در عروق داخل یا اطراف گوش برای گوش شما راحت تر است.

تصلب شرایین

انسداد رگهای شما در اثر تجمع کلسترول، چربی ها و مواد زائد باعث آشفتگی جریان خون می شود. اگر این دلیل باشد، ممکن است صدای ریتمیک را در گوش خود بشنوید.

جریان خون نامنظم

باریک شدن شریان های گردن (شریان های کاروتید) یا وریدها (رگ های گردن) نیز ممکن است باعث تغییر جریان خون به سر شود. گوش شما ممکن است از این گردش آشفته یا نامنظم بلند شود و باعث وزوز گوش ضربان دار شود.

تومورهای سر یا گردن

توموری که به ورید فشار می آورد نیز می تواند باعث ایجاد وزوز گوش شود.

مویرگ های غیر طبیعی

مشکلی در رگهای خونی ریز که به اتصال عروق به رگها یا مویرگها کمک می کند، می تواند باعث وزوز گوش شود.

تشخیص صدای نبض در گوش

اگر فکر می کنید صدای نبض در گوش خود می شنوید با دکتر خود قرار بگذارید. پزشک علائم و سابقه پزشکی شما را بررسی می کند.

ابتدا یک تست شنوایی از فرد گرفته شده و سپس گوش ها توسط پزشک معاینه خواهند شد، همچنین پزشک فک و چشم های فرد از نظر ابتلا به علائم افزایش فشار درون مغز بررسی می کند.

 

دیگر آزمایش هایی که ممکن است از فرد گرفته شود شامل موارد زیر می شوند:

·         آزمایش BAER (پاسخ برانگیخته شنوایی ساقه مغز) که در این آزمایش سرعت امواج الکتریکی مغز در پاسخ به صدا های گوش سنجیده می شود.

·         آزمایش الکتروکوکلئوگرافی که همانند تست بالا بوده اما در آن یک الکترود در داخل یا روی پرده گوش قرار می گیرد.

·         تصویر برداری از مغز و عروق خونی همچون MRI یا CT اسکن

·         آزمایش خون

 

 دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق